De beroepsbevolking in Nederland wordt gemiddeld steeds ouder. Enerzijds ligt dat aan demografische verschuivingen (vergrijzing en ontgroening), anderzijds moeten mensen steeds langer doorwerken tot de pensioengerechtigde leeftijd als gevolg van een stijgende levensverwachting. Om echt tot de AOW-leeftijd door te kunnen werken, is blijvende scholing in de meeste beroepen nodig. Ook in Overijssel zien we de beroepsbevolking ouder
worden: het aandeel 45-75 jarigen neemt al jarenlang toe in de potentiële beroepsbevolking, terwijl de leeftijdsgroep tussen 25-45 aan het afnemen is. Hoewel continu ontwikkelen voor alle werknemers relevant is ongeacht leeftijd, laten verschillende onderzoeken zien dat juist de groep 45+ zich minder laat scholen (CBS, 2018; Künn et al., 2018). Kortom, het groeiende aandeel groep werkenden dat zich minder laat bij-, op- of omscholen verhoogd de urgentie om leven lang ontwikkelen een belangrijke prioriteit te geven in het werkende leven van mensen. De komende 15 jaar zullen veel nieuwe technologieën ervoor zorgen dat mensen zich nieuwe vaardigheden en kennis eigen moeten (blijven) maken. De verwachting is dat veel nieuwe technologieën werkzaamheden en functies doen veranderen of verdwijnen. Ook ontstaan er nieuwe functies die om nieuwe kennis en vaardigheden vragen.
In dit project werken we aan een proactieve leercultuur voor een organisatie.